Monday, September 29, 2008

Perutusan Hari Raya Pengerusi Hikmah WP

Allahu akbar, Allahu akbar, Allahu akbar,

La ilaha illa Allah

Allahu akbar, Allahu Akbar

Wa li-illahi al-hamd.


Alhamdulillah, kita bersyukur ke hadrat Allah Subhanahu Wata’ala kerana sekali lagi dapat menyambut Hari Raya Aidulfitri bersama ahli keluarga, sahabat dan orang yang tersayang. Kita juga bersykur kerana telah berjaya menjalankan ibadah puasa dalam bulan Ramadhan yang penuh keberkatan. Selaku pengerusi HIKMAh WP saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidulfitri 1429H terutamanya kepada semua ahli HIKMAH Wilayah Persekutuan dan ahli-ahli HIKMAH di Bahagian-bahagian lain di negeri Sarawak pada amnya.


Dalam kemeriahan dan kegembiraan merayakan Hari Raya, janganlah kita lupa kepada mereka yang bernasib kurang baik, fakir dan miskin, anak-anak yatim, orang-orang tua yang hidup terbiar ditinggalkan anak dan saudara dan ummat Islam yang menderita kerana penindasan dan kezaliman pemimpin politik kuasa besar maupun kecil yang sering menyalahgunakan kuasa yang diberikan Allah sehingga ramai ummat Islam yang menderita dan terkorban jiwa. Janganlah kita lupa bahawa ramai lagi masyarakat Islam di dunia seperti masyarakat Islam di Chechnya, Afghanistan, Iraq, Palestin, Somalia dan Rohingya di Mianmar yang sedang dilanda perang dan penindasan kuasa besar dan proxy kuasa besar. Kalau kita tidak mampu untuk mengirimkan wang atau barangan kepada mereka untuk menyambut Aidul Fitri yang mulia pada kali ini, marilah kita bermula memanjatkan doa ke hadrat Illahi agar beban mereka pada Aidul Fitri kali ini diringankan oleh Allah untuk membolehkan mereka merasai sedikit keamanan dan keringanan dari tekanan politik dan kezaliman pemerintah yang menguasai hidup mereka.


Sebagai ummat Islam yang merayai Adiul Fitri marilah kita mensyukuri nikmat Allah kerana membolehkan kita mengerjakan apa yang diperintahnya dan menjauhi apa yang dilarangnya sepanjang bulan suci Ramadhan yang penuh cabaran dan penuh keberkatan. Sebagai sebuah badan dakwah Islam marilah kita sama-sama menyumbang kepada usaha untuk menyibarkan syiar agama kita yang suci. Marilah kita juga mengatur langkah supaya dapat menjadi persatuan dan pertubuhan yang mantap yang mampu berdikari, mungkin berlainan dari segi menyampai dan menyebarkan ajaran agama Islam tetapi bersatu dari segi menegak dan mempertahankan kesucian Islam.


Sekian, Wabillahit Taufiq Walhidayah, Wassalamu ‘Alaikum Warahmatullaahi Wabarakatuh.


Dr.Awang Hasmadi Awang Mois & Keluarga

Pengerusi HIKMAH WP



Wednesday, September 24, 2008

Tuntutan mengeluarkan Zakat

Jika pada awal bulan ramadhan kita dilatih untuk tidak makan dan minum, maka pada penutup bulan ramadhan kita dituntut untuk membayar zakat fitrah, memberi makanan pada mereka yang mmemerlukan. Bagi seseorang yang mengeluarkan zakat, secara automatiknya mereka memiliki kepekaan terhadap penderitaan kaum yang lemah. Hanya persoalannya sekarang ini, pelaksanaan menunaikan zakat masih belum banyak diminati oleh kumpulan yang mampu. Zakat yang dimaksudkan di sini adalah bukan hanya sekadar zakat fitrah, tetapi juga zakat harta dan lain-lain yang berkaitan.


Dan, orang-orang yang dalam hartanya terdapat bahagian tertentu, bagi orang (miskin)yang meminta dan orang yang tidak mempunyai apa-apa (yang tidak mahu meminta).” (Al-Ma'arij: 24-25)


Ketahuilah bahawa dengan menunaikan zakat - kemakmuran dan keberkatan hidup akan bertambah, kerana setiap hasil keringat telah disucikan dengan berzakat kepada Allah s.w.t.


Pengertian zakat dari sudut syarak ialah:

Sebahagian harta tertentu yang telah diwajibkan oleh Allah s.w.t untuk diberikan kepada orang-orang yang berhak menerimanya sebagaimana yang telah dinyatakan di dalam al-Quran atau ia juga boleh diertikan dengan kadar tertentu dari harta tertentu yang diberikan kepada golongan tertentu dan lafaz zakat juga digunakan terhadap bahagian tertentu yang dikeluarkan dari harta orang yang wajib mengeluarkan zakat.


Firman Allah s.w.t yang bermaksud: Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk) dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. (Surah at-Taubah, Ayat: 103).


Manakala di dalam Hadis Sahih pula, Rasulullah s.a.w bersabda kepada Muaz ketika baginda mengutuskannya ke Yaman: (Beritahulah kepada mereka bahawa Allah s.w.t mewajibkan mereka mengeluarkan sedekah (zakat) dari harta mereka, sedekah tersebut diambil daripada orang yang kaya di kalangan mereka dan diberikan kepada orang-orang yang miskin di kalangan mereka). Hadis ini dikeluarkan oleh jemaah ahli hadis.


Hukum Mengeluarkan Zakat


Zakat merupakan rukun ketiga dari lima rukun Islam dan ia juga merupakan salah satu di antara panji-panji Islam di mana Islam tidak boleh ditegakkan tanpanya. Orang yang enggan membayar zakat boleh diperangi dan orang yang menolak kewajipan zakat adalah dianggap kafir.


Zakat telah difardukan pada tahun kedua Hijrah dan ia telah disebut di dalam beberapa potong ayat di dalam Kitab Suci al-Quran di antaranya firman Allah yang bermaksud:


Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama orang-orang yang rukuk” (Surah al-Baqarah, Ayat: 43).


Firman Allah yang bermaksud “Dan mereka (yang menentukan bahagian) pada harta-hartanya, menjadi hak yang termaklum. Bagi orang miskin yang meminta dan orang miskin yang menahan diri (daripada meminta)” (Surah al-Ma'aarij, Ayat: 23, 24).


Jika terdapat suatu golongan masyarakat yang mempunyai kekuatan dan enggan membayar zakat tetapi mereka masih tetap mengakui kewajipan mengeluarkan zakat, maka pemerintah berhak memerangi mereka sehingga mereka membayar zakat masing-masing berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh jemaah ahli hadis daripada Abu Hurairah r.a katanya: Sebaik sahaja Rasulullah s.a.w wafat, Abu Bakar dilantik menjadi khalifah menggantikan Rasulullah s.a.w dan pada waktu itu ramai dikalangan bangsa Arab yang kufur (murtad). Lalu Umar r.a berkata: (Bagaimanakah kamu ingin memerangi orang-orang yang murtad kerana Rasulullah s.a.w bersabda: Aku diperintahkan supaya memerangi orang-orang yang murtad sehingga mereka mengakui bahawa tiada Tuhan selain Allah, jika mereka menyatakan pengakuan tersebut, maka jiwa dan hartanya terpelihara daripada aku kecuali apabila orang berkenaan melakukan tindakan yang boleh dijatuhkan hukuman dan perhitungan orang tersebut terserahlah kepada Allah s.w.t? Lantas Abu Bakar r.a menjawab: Demi Allah, aku akan terus memerangi orang yang memisahkan di antara sembahyang dengan zakat kerana zakat adalah kewajipan terhadap harta. Demi Allah, seandainya mereka tetap enggan membayar walaupun seekor anak kambing betina yang belum sampai umurnya satu tahun sedangkan mereka pernah membayarnya kepada Rasulullah s.a.w, aku tetap akan memerangi mereka kerananya. Kemudian Umar r.a berkata: Demi Allah sesungguhnya Allah telah menerangi dada Abu Bakar untuk memerangi mereka dan aku juga yakin bahawa tindakan tersebut adalah benar).


Syarat-syarat Mengeluarkan Zakat


Zakat diwajibkan ke atas beberapa jenis harta dengan diletakkan beberapa syarat yang mesti dipenuhi. Syarat-syarat ini dibuat untuk membantu pembayar zakat agar dapat membayar zakat hartanya dengan rela hati sehingga matlamat sebenar zakat disyariatkan akan tercapai.

Antara syarat-syarat adalah seperti berikut:


1. Islam - Zakat hanya dikenakan ke atas orang Islam. Bagi perniagaan perkongsian orang Islam dengan bukan Islam hanya peratusan ekuiti orang Islam sahaja diambilkira untuk zakat.


2. Merdeka - Hamba abdi tidak wajib berzakat kecuali zakat fitrah. Walau bagaimanapun tidak timbul persoalan hamba abdi masa kini, tetapi syarat merdeka masih lagi dikekalkan sebagai salah satu syarat wajib berzakat.


3. Milik Sempurna - Harta yang dimiliki mestilah sempurna dalam kekuasaan seseorang dan tidak bersangkutan dengan orang lain. Pemilik juga dapat memperlakukan dan memperolehi manfaat daripadanya.


4. Cukup Nisab - Nisab adalah paras nilai minima yang menentukan samada wajib atau tidak sesuatu harta dikeluarkan. Nisab adalah bersamaan dengan 85 gram emas nilai semasa.


5. Cukup Haul - Cukup haul bermaksud genap setahun harta disimpan.


6. Niat Untuk Berniaga - Syarat ini hanya bagi zakat perniagaan sahaja.


Untuk keterangan lanjut, sila rujuk pusat zakat negeri masing-masing di Malaysia.



_______________

Dipos oleh Abdul Ghani Liew Abdullah

Monday, September 22, 2008

Enrich your Life!

By Hajah Rosmani Mahmood


Stop and think!


Make this blessed month of Ramadhan a starting point for change. We are on this planet for only a short while - like a bubble in the sea of eternity - so have the wisdom to enjoy our journey profitably. Enrich your life!


Maintain a Perspective


Maintain a perspective of your life, know your objectives so you may be amongst the successful in the Hereafter.


I have only created Jinns and men, that they may serve Me” (Az-Zariyat : 56)


Those who rest not their hope on their meeting with Us, but are pleased and satisfied with the life of the Present, and those who heed not Our Signs, their abode is the Fire, because of the (evil) they earned” (Yunus : 7-8)


Live a Life of Honesty


We live in a world full of broken promises. People treat words lightly. Keep your promises, however small. People will respect you, and you will get Jannah.


Rasullullah SAW said:


The signs of a hypocrite (munafiq) are three:-


1. Whenever he speaks, he tells a lie.


2. Whenever he promises, he always breaks it (his promise).


3. If you trust him, he proves to be dishonest (if you keep something as a trust with him, he will not return it).”


(Sahih Al-Bukhary: Kitab Al-Iman : Chptr 25)


So beware that we do not fall in this trap.


Get up Early In The Morning


Start your day early. There is a special sense of peace the first few hours in the morning.


It is narrated by Fatimah binti Rasullullah RA:-


Rasullullah SAW came to my house while I was lying down in the morning. He woke me up with his foot while saying ‘O my daughter, get up and observe the ‘Rizk’ from Allah SWT and do not be amongst those who are unmindful. Verily Allah SWT gives out ‘Rizk’ to mankind from the beginning of fajr until sunrise.”


This is the time that differentiates between a resourceful, hardworking person and a lazy one. Make it a habit to rise early. The secret is to have a restful sleep. Remember it is the quality that counts, not the quantity.


Tips to getting a good sleep :


1. Do not rehearse the activities of your day before you sleep.


2. Do not eat after 8 pm ( if you must eat, have something light )


3. Do not watch the news before you sleep.


4. Do not read in bed.


Remember the saying “Early to bed, early to rise, Makes a man healthy and wise!


Know your priorities


Time is the most precious commodity, yet most of us live our lives as if we have all the time in the world.


……He (Allah) has subjected the Sun and the Moon! Each one runs (its course) for a term appointed. He doth regulate all affairs, explaining the Signs in detail; That ye may believe with certainty the meeting with your Lord” (Al- Rad : 2)


The secret to getting control of your life is to know how to focus your days- know your priorities- know what is to be done. The secret to getting things done is to know what things need to be left undone!


Management guru Peter Drucker wrote “There is nothing so useless as doing efficiently that which should not be done at all.


Do the ‘Action’


Most of us know what we should do with our lives. The real problem is that we do not take the action to do what we know.


A highly motivated person will do, not what is fun and easy to do but consistently do what he ought to be doing rather than do what he feels like doing.


Dreaming is great. But thinking big thoughts alone will not build a business, pay your bills or make you into the person (a Muttaqin) you know you can be. The smallest of actions is always better than the boldest of intentions.


Master your time.


Commit yourself to managing your time effectively. A true Muslim should love his ‘time’ because that ‘time’ is his life. We should utilise our time to the fullest and not let time ‘kill us’ by doing useless acts.


On the Day that Allah will raise them all up (again) and tell them of their deeds (which) Allah has reckoned and which they forgot, For Allah is Witness to all things (Al-Mujaddalah : 6)


Let us rethink and reorganise our lives so that we may be the Ummat Wasathan that Allah SWT describes in the Quran:


Thus We have made of you an Ummat justly balanced that ye might be witnesses over the nations, and the Messenger a witness over yourselves………” (Al-Baqarah : 143)


Wednesday, September 17, 2008

Logiknya Solat dalam Sudut Pandangan Sains

Seorang professor fizik di Amerika Syarikat telah membuat satu kajian tentang kelebihan solat berjemaah yang disyariatkan dalam Islam. Katanya tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik iatu cas positif dan cas negatif. Dalam aktiviti harian kita sama ada bekerja, beriadah atau berehat, sudah tentu banyak tenaga digunakan.


Dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif, yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita.


Ketidakseimbangan cas dalam badan menyebabkan kita rasa letih dan lesu setelah menjalankan aktiviti seharian. Oleh itu cas-cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal.


Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan di minda professor ini mengapa Islam mensyariatkan solat berjemah dan mengapa solat lima waktu yang didirikan orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama.


Hasil kajiannya mendapati bilangan rakaat yang berbeza dalam solat kita bertindak menyeimbangkan cas-cas dalam badan kita. Semasa kita solat berjemaah, kita disuruh meluruskan saf, bahu bertemu bahu dan bersentuhan tapak kaki. Tindakan-tindakan yang dianjurkan semasa solat berjemaah itu mempunyai berbagai kelebihan. Kajian sains mendapati sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli jemaah lain yang berada di kiri dan kanan kita akan menstabilkan kembali cas-cas yang diperlukan oleh tubuh. Ia berlaku apabila cas yang berlebihan - sama ada negatif atau positif akan dikeluarkan, manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam kita. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita.


Menurut beliau lagi, setiap kali kita bangun dari tidur, badan kita akan merasa segar dan sihat setelah berehat berapa jam. Ketika ini tubuh kita mengandungi cas-cas positif dan negatif yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran cas agar keseimbangan penuh dapat dicapai. Sebab itu, solat Subuh didirikan 2 rakaat.


Seterusnya, setelah sehari kita bekerja kuat dan memerah otak semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas lebih banyak daripada tubuh. Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas. Solat jemaah yang disyariatkan Islam berperanan untuk memulihkan keseimbangan cas-cas berkenaan. Sebab itu, solat Zohor didirikan 4 rakaat untuk memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas dalam tubuh.


Situasi yang sama turut berlaku di sebelah petang. Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali tugas. Ini menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak. Seperti mana solat Zohor, 4 rakaat solat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.


Lazimnya, selepas waktu Asar dan pulang dari kerja kita tidak lagi melakukan aktiviti-aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama. Maka, solat Maghrib hanya dikerjakan sebanyak 3 rakaat adalah lebih sesuai dengan penggunaan tenaga yng kurang berbanding 2 waktu sebelumnya.

Timbul persoalan di fikiran professor itu tentang solat Isyak yang mengandungi 4 rakaat. Logiknya, pada waktu malam kita tidak banyak melakukan aktiviti dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak.


Setelah kajian lanjut, didapati terdapat keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan 4 rakat dalam solat Isyak. Kita sedia maklum, umat Islam amat digalakkan untuk tidur awal agar mampu bangun menunaikan tahajjud di sepertiga malam. Ringkasnya, solat Isyak sebanyak 4 rakaat itu akan menstabilkan cas dalam badan serta memberikan tenaga untuk kita bangun malam (qiamullail) .


Dalam kajiannya, professor ini mendapati bahawa Islam adalah satu a gama yang l engkap dan istimewa.


Segala amalan dan suruhan Allah Taala itu mempunyai hikmah ynag tersirat untuk kebaikan umat Islam itu sendiri. Belaiu merasakan betapa kerdilnya diri dan betapa hebatnya Pencipta alam ini. Akhirnya, dengan hidayah Allah beliau memeluk agama Islam.


_______________

Susunan Tuan Hj Mohd Khairul Hafiz Hj Juni


Monday, September 15, 2008

HOW TO PROVE THE EXISTENCE OF GOD

All the other human being, most of them, they just blindly follow their parents. If their parents is CHRISTIAN, they will be CHRISTIAN..if their parents is MUSLIM, they will be a MUSLIM..if their parents is JEW, they will be a JEW.. but the atheist is thinking. Most of the atheist is think, they are depend on science and technology, science develop so much, so they don’t need religion.

If suppose that if there is an equipment that no one have see it, if it born in front of the atheist.. if I ask question to him.. who will be the first person who will be able to tell you the mechanism of this object? What can be he reply.. they will answer the creator, the inventor, the manufacturer, the producer and all the answer will be somewhat similar.

Then I ask, How the universe come to exist to the world?

The atheist will tell, first the formation of the primary nebula, then the was a secondary separation which give rise to galaxy, sun, moon etc. (big bang theory) When we come to know about this..then he will tell it is about 30 to 40 year back.

If I say that the big bang theory have been mention in the QURAN, In SURAH AL ANBIYA CH 21: V30 which say DO NOT THE UNBELIEVER SEE? THAT THE EARTH AND THE HEAVEN WERE JOIN, THEN WE CLOVE THEM A SUNDER.

What have you talk about is already mention in the quran 1400 year ago. Who could have mention that?

The Atheist may say, may be it is a fluke.

Don’t argue, ask him another question.

The light of the moon, is it own light or reflected light?

The atheist will tell that previously,people think, the moon have their own light but recently, it have known in science about 100- 200 years back, that the light of the moon is reflected light, not their own light.

In SURAH AL FURQAN CH 25: V 61 which say BLESSED IS HE(GOD) WHO HAS PUT THE CONSTELLATION IN THE HEAVEN AND PLACED THEREIN THE SUN HAVING THEIR OWN LIGHT AND MOON HAVING BORROWED LIGHT OR REFLECTED LIGHT. (The Arabic word of nur or munir is mean borrow or reflected light.)

Who could have mention it in the al quran 1400 year ago..that the moon don’t have their own light but reflected light that we only come to know it recently.

The atheist may say, your prophet MUHAMMAD may be a very intelligent person.

Don’t argue with him, just continue..

The earth that we live on, what is the shape?

The atheist will tell us, it is spherical.

When it come to know? In year 1599, san francis dirric when he sailed through out the earth and come to approve that the earth is spherical.

But QURAN said 1400 year ago in SURAH AN NAZIAH CH 79: V 30 which say AND HE(GOD) CREATED THE EARTH EGG SHAPE. (the Arabic word ‘dahaha’ mean world is expend and the other meaning is derived from Arabic word ‘duyah’ which mean an egg. And it does not refer to normal egg but it refer to an egg of ostrich) And we know that the world is not completely round as a ball but it is geospherical in shape. And if you analyse the shape of the ostrich egg, that too is geospherical in shape.

Who could have mention it 1400 year ago, the shape of the earth is geospherical.

The atheist may say, your prophet is very very intelligaent.

Don’t argue with him, just continue..

About 20- 40 year back, people had learn in the school that the sun was stationary, it revolve but it doesn’t rotate about it own axis.

But in the QURAN, GOD said in SURAH AL ANBIYA CH 21: V 33 which say IT IS HE(GOD) WHO HAS CREATED THE NIGHT AND THE DAY, THE SUN AND THE MOON, EACH OF THEM TRAVEL ON THEIR OWN ORBIT AND ROTATE ON THEIR OWN AXIS.

Besides the sun revolving, it even rotate on its own axis.. who could have mention this in the QURAN 1400 year ago??

The atheist will be silent and there will be a long pause..

Don’t wait for the reply, just keep on..

Today science tell us that the universe is expand.

But QURAN has told it 1400 year ago in SURAH AZ ZARIAT CH 51: V 47 which say WITH POWER DID WE( GOD and HIS angels) CONSTRUCT THE HEAVEN. VERILY, WE ARE ABLE TO EXTEND THE VASTNESS OF THE SPACE THEREOF.

QURAN talk about the water cycle that we have learn in school.

Science tell us, in the water cycle, the water evaporate from the ocean, then it form, the cloud, then move to the interior, then fall of as a rain.

This water cycle is spoken in great detail in several verses in the QURAN In

SURAH AL ZUMUR CH 39: V 21
SURAH AR ROM CH 30: V 24
SURAH AL HIJAZ CH 65: V 22
SURAH ALMUKMINUN CH 23: V 18
SURAH AN NUR CH 44: V 43
SURAH AR ROM CH 30: V 48
SURAH AL ARAF CH 7: V 17
SURAH AL FURQAN CH 25: V 40 – 49
SURAH AL FATIR CH 35: V 9
SURAH YASIN CH 36: V 34
SURAH AL MULK CH 76: V 30
SURAH TARIQ CH 86: V 11

There are hundreds of verses of QURAN which only speak about water cycle which science only discover recently.

We can keep on talking, QURAN also talk about plant, that today we come to know that plant have sex that we do not know earlier.

In SURAH TAHA CH 20: V 53 which say PLANT HAVE SEX, MALE AND FEMALE .

Today, we have come to know that, there are two type of water, sweet and salty. And between them there are a barrier.

It has mention in the QURAN 1400 year ago in SURAH AL FURQAN CH 25: V 53 and also in SURAH AR RAHMAN CH 55: V 19 – 20 which say HE(GOD) HAS LET LOOSED THE TWO TYPE OF WATER (SWEET AND SALTY) MEETING TOGETHER. BETWEEN THEM THERE IS A BARRIER WHICH NONE OF THEM CAN TRANSGRESS.

QURAN also talk about geography, science tell us todaythat it is the mountain prevent the earth from shaking.

It is mention in the QURAN 1400 year ago in SURAH AN NABA CH 78: V 6 – 7 which say HAVE WE NOT MADE THE EARTH AS BED. AND MOUNTAIN AS PEGS?

QURAN speak about biology, that WE ARE CREATE EVERY LIVING THING BY WATER in SURAH AL ANBIYA CH 21: V 30 QURAN mention that 1400 year ago.

QURAN talk about zoology

About lifestyle of spider in SURAH AL ANKABUT CH 29: V 41
About ant in SURAH AN NAML CH 27: V 17 – 18
About bee in SURAH NAHAL CH 16: V 66, 68 – 69

QURAN speak about embryology

In SURAH AL ALAQ CH 96: V 1 – 2
It mention about ‘alaqah’ leech like structure which we have come recently.

Quran talk about different embryological stage

In SURAH AL MUKMINUN CH 23: V 12 – 14

You can go on talking about the scientific point. There are more than thousands verses in the QURAN that speak about sciences.

After all the scientific facts you give, ask the question…

WHO could have mention it in the QURAN 1400 year ago???

So, the only answer that is left, is the answer that he give for the first question…

Which is THE CREATOR, THE PRODUCER, THE MANUFACTURER, THE INVENTOR..

This CREATOR, this PRODUCER, this MANUFACTURER, this INVENTOR..
We MUSLIM called as ALLAH


SOURCE: QURAN translation by Abdullah Yusuf Ali
QURAN translation by Madinah Islamic University

Thursday, September 11, 2008

Usul Isyriin - Bahagian 6


1.8 Islam adalah keadilan

Keadilan yang dimaksudkan oleh Mursyid di sini ialah memberikan hak kepada mereka yang berhak dengan tidak berlaku sebarang kekurangan, kerana keadilan wajib diberikan kepada semua insan, baik Muslim atau kafir, musuh atau kawan, keluarga atau bukan keluarga. Allah berfirman:

‫وﻻ ﻳﺠﺮﻣﻨﻜﻢ ﺵ َﺂن ﻗﻮم ﻋَﻰ أﻻ ﺕﻌﺪُﻮا اﻋﺪُﻮا هﻮ أﻗﺮب ِﻠﺘﻘ َى ‫َ َ َ ْ ِ َ ﱠ ُ ْ َﻨ ُ َ ْ ٍ َﻠ َ ﱠ َ ْ ِﻟ ْ ْ ِﻟ ْ ُ َ َ ْ َ ُ ﻟ ﱠ ْﻮ

Dan jangan kebencian terhadap sesuatu kaum mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah kerana adil itu lebih dekat kepada takwa.” (S 5:8)

Keadilan akan berlaku melalui hukuman dan kehakiman, juga berlaku dengan pujian, sanjungan, celaan, kritik dan kecaman. Keadilan boleh berlaku dalam keadaan redha atau marah.

Bukanlah adil jika saudara berlaku kejam sewaktu saudara menghukum antara dua orang, saudara juga tidak berlaku adil sewaktu saudara berlebihan memuji orang yang tidak berhak menerima separuh daripada pujian yang saudara berikan.

Bukanlah adil jika saudara berlebihan mengecam seorang yang tidak berhak menerima satu persepuluh dari kecaman saudara.

Bukanlah adil jika saudara memuji semasa suka dan mengeji semasa benci.

Bukanlah adil jika saudara berlaku kejam terhadap mereka yang bukan keluarga saudara atau musuh yang menyakiti saudara, sedang saudara menutup pandangan dari perbuatan keluarga, kawan dan orang yang berlaku baik kepada saudara.


1.9 Islam adalah pengetahuan

Islam adalah pengetahuan sebagaimana yang dikatakan oleh Mursyid adalah bermaksud bahawa menuntut ilmu pengetahuan yang memberi manfaat kepada kita dengan Qadar yang mencukupi adalah sebahagian dari ajaran Islam. Islam tidak melarang seseorang muslim meluaskan ilmu pengetahuannya tentang kejadian alam, perusahaan dan pelbagai ilmu kebendaan yang lain yang termasuk dalam pengertian pengetahuan.

Pengetahuan yang dapat menjadi bekalan manusia dalam usaha memajukan bumi dan menggunakan kekayaannya dengan baik; pengetahuan yang dapat menolong manusia dalam membongkar rahsia alam yang tersembunyi.

Tetapi sewaktu manusia meluaskan ilmunya dalam perkara-perkara tadi beliau haruslah mengingati Allah yang memberikan akal dan fikiran yang waras kepadanya, Allah menjadikan alam ini dalam keadaan mudah digunakan manusia. Pengetahuan yang diperolehinya haruslah bertujuan mencari kebajikan dan keredhaan Allah

Wednesday, September 10, 2008

Usul Isyriin - Bahagian 5 oleh Imam Asyaheed Hassan Al Banna


1.7 Islam adalah rahmat

Rahmat yang dimaksudkan oleh Mursyid di sini ialah perasaan lemahlembut dalam hati yang mendorong manusia untuk menolong orang-orang lemah dan berhajat, atau memaafkan orang yang tersilap, tidak melakukan tindak-balas terhadap perbuatan jahat orang lain dan merasakan simpati di atas bencana yang menimpa orang lain. Sifat-sifat ini akan merupakan akhlak yang tinggi jika digunakan pada tempat yang sewajarnya. Sifat rahmat dan belas kasihan hanyalah wujud dan berfungsi sewaktu ianya dapat menolong pelaksanaan hukum-hukum Allah. Dalam menghukumkan mereka yang melakukan jenayah zina Allah berfirman:

‫اﻟ ﱠاﻧﻴﺔ َاﻟ ﱠا ِﻲ َﺎﺟﻠ ُوا آ ﱠ َاﺣﺪ ﻣﻨﻬ َﺎ ﻣﺌﺔ ﺟﻠﺪة وَﺎ ﺕﺄﺧﺬ ُﻢ ﺑﻬ َﺎ ‫ﺰ ِ َ ُ و ﺰ ﻧ ﻓ ِْﺪ ُﻞ و ِ ٍ ﱢ ْ ُﻤ ِ َ َ َ ْ َ ٍ َﻟ َ ْ ُ ْآ ِ ِﻤ (24) ‫رأﻓﺔ ِﻲ ِﻳﻦ اﻟﻠﻪ ِ ‫َْ َ ٌ ﻓ د ِ ﱠ

Sebatlah lelaki dan perempuan yang melakukan zina seratus rotan. Janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu dari (menjalankan) agama Allah.” (S. 24:2)

Demikianlah juga pada hukum-hukum yang lain. Perasaan rahmat dan belas kasihan tidak seharusnya diberikan kepada musuh Allah, musuh yang menjadi batu penghalang di jalan Allah sekalipun mereka itu terdiri dari keluarga yang hampir. Lantaran inilah kita lihat para sahabat yang mulia telah memerangi ayah, bapa saudara, anak saudara dan keluarga mereka yang akrab dalam peperangan Badar, Uhud, Khandak kerana mereka musuh Allah yang menjadi batu penghalang di jalan Allah.

Perbuatan seseorang yang menyakitkan kita adalah digalakkan supaya dimaafkan. Kemaafan yang diberikan oleh seseorang sedangkan beliau berupaya melakukan tindakbalas adalah dianggap sebahagian daripada rahmat. Rahmat dan belas kasihan haruslah diberikan kepada mereka yang lemah, miskin, mereka yang terpisah dari keluarga, orang-orang sakit, orang tua dan orangorang yang berhajat kepada bantuan dan pertolongan.

Perasaan rahmat dan belas kasihan haruslah wujud di kalangan Ikhwan Muslimin sewaktu mereka membentuk masyarakat Islam dan berusaha mencorakkannya dengan corak Islam. Perasaan ini haruslah wujud di kalangan mereka baik secara diam-diam atau terang-terangan, tetapi kita lebih mengutamakan secara diam diam

Monday, September 8, 2008

Usul Isyriin - Bahagian 4

1.6 Islam adalah kekuatan

Sebagaimana yang diterangkan oleh Mursyid adalah bermaksud bahawa Islam menyeru kepada kekuatan. Seorang Islam tidak lemah dan beku. Pada hakikatnya, Islam memandang berat soal kekuatan dan dengan terus terang menuntut agar mencari sebab-sebab yang membawa kepada kekuatan, firman Allah (S 8:60)


‫وأﻋ ﱡوا ﻟ ُﻢ ﱠﺎ اﺳﺘﻄﻌ ُﻢ ﱢﻦ ﻗﻮة ٍ ‫ََ ِﺪ ْ َﻬ ﻣ ْ َ َ ْﺘ ﻣ ُ ﱠ

Dan siapkanlah apa saja kekuatan yang kamu sanggupi

Rangkaikata Al-Quran ini datang dalam suatu bentuk yang sangat menarik dan umum, mencakup seluruh jenis kekuatan, sama ada kekuatan itu boleh dicapai semasa turunnya Al-Quran atau pada masa-masa kebelakangan. Tuntutan persediaan kekuatan dalam ayat ini adalah merupakan satu tuntutan wajib.

Oleh yang demikian ummat Islam adalah wajib menyediakan sebab-sebab untuk menjadi kuat sedaya mampu, sesuai dengan masa dan tempat. Kekuatan tidaklah terbatas kepada kekuatan senjata, malah melewati batas ini hingga merangkumi semua perkara yang boleh menjadikan seorang Islam itu kuat, seperti ilmu pengetahuan, kekayaan, perusahaan dan lainnya. Apabila tiap-tiap Muslim itu kuat, ummat Islam secara keseluruhan akan menjadi kuat.

Oleh kerana untuk mencari dan mencapai kekuatan di zaman moden ini memerlukan kepada daya usaha, ilmu pengetahuan; menyediakan pelbagai bentuk, cara dan wasilah; mempelajari segala jenis perusahaan dan berbagai jenis ilmu seperti ilmu kimia dan fizik. Ini meliputi bidang mendirikan fabrik dan industri, melakukan percubaan-percubaan dan mempelajari ilmu pengetahuan yang telah dicapai oleh orang bukan Islam dalam bidang kebendaan. Oleh kerana pencapaian kekuatan adalah bergantung kepada perkara-perkara ini, maka kita mengatakan bahawa mempelajari perkara perkara tersebut adalah menjadi fardhu kifayah kepada ummat Islam.

Dengan kata lain haruslah ada di kalangan ummat Islam suatu bilangan yang cukup untuk menunaikan tanggungjawab mencari sebab-sebab yang membawakan kekuatan yang seharusnya ada pada ummat Islam. Hal ini kita katakan sesuai dengan kaedah fikah yang mengatakan:


‫ﻣﺎﻻﻳﺘﻢ اﻟﻮاﺟﺒﻤﺎﻻﻳﺘﻢ اﻟﻮاﺟﺐ إﻻﺑﻪ ﻓﻬﻮ واﺟﺐ

Bila kesempurnaan sesuatu yang wajib terhenti kerana wujudnya suatu perkara yang lain, maka perkara tersebut adalah juga wajib


Selain dari itu kekuatan jiwa, anggota dan kekuatan akal adalah termasuk dalam pengertian kekuatan yang harus ada pada ummat Islam. Oleh yang demikian tiap tiap Muslim wajiblah mencari dan melakukan perkara-perkara yang dapat memberikan kekuatan kepada beliau. Kekuatan jiwa dapat dicapai dengan iman; kekuatan anggota dapat dicapai dengan senaman, menunggang dan lainnya, kekuatan akal pula dicapai dengan ilmu.

Lantaran inilah Mursyid telah mewasiatkan beberapa perkara yang dapat memberi kekuatan jiwa, badan dan akal saudara. Saudara haruslah menyedari bahawa kebenaran memerlukan kekuatan yang dapat mempertahankannya. Ini adalah sunnah Allah dalam hidup. Lantaran itu Islam tidak mengabaikan soal kekuatan malah menuntutnya demi untuk menjaga dan mempertahankan kebenaran yang dibawanya.

Jika kita mengatakan bahawa menyediakan kekuatan itu suatu perkara pasti dan wajib pada masa silam, maka kepastian dan kewajipan itu lebih penting dan menonjol di zaman moden ini. Kerana ummat Islam hari ini tidak ubah seperti sekeping serpihan roti yang dikerumuni oleh semut. Bangsa-bangsa dan ummat yang mengerumuni ummat Islam ini tidak akan dapat diusir dan disingkirkan kecuali dengan kekuatan dan kita jamaah Ikhwan Muslimun sebagai duat (pendakwah) kepada jalan Allah, sebagai barisan depan bagi ummat yang beriman, barisan yang ingin menyedarkan ummat Islam, amat memerlukan kekuatan yang membolehkan kita mencapai matlamat ini.

Kekuatan kita ini haruslah terjelma dalam bentuk kekuatan persediaan, iman, ilmu dan kekuatan tanzim (organisasi). Selagi kekuatan ini tidak dapat mengatasi kekuatan jamaah-jamaah yang bathil kita tidak akan dapat mencapai matlamat kita. Oleh yang demikian kita haruslah mempertanggungjawabkan diri kita masing-masing untuk mewujudkan kekuatan ini dan Allah akan menolong kita jika kita berusaha mencarikan sebab-sebab yang membawakan kepada kekuatan ini

Sunday, September 7, 2008

Usul Isyriin - Bahagian 3

1.4 Islam adalah ummat

Ummat yang dimaksudkan oleh Al-Mursyid di sini ialah suatu jamaah manusia yang disatukan oleh suatu ikatan. Ikatan ini menjadikan mereka suatu jamaah yang berbeza dari jamaah-jamaah lain, bersatu dan bertaut antara sesama mereka dan ingin hidup bersama dengan penuh harmoni. Islam membangunkan ummat ini di atas asas aqidah Islamiah. Aqidah adalah ikatan yang paling kuat dan abadi. Setelah manusia terjalin dalam ikatan aqidah Islamiah, perbezaan jenis, bahasa atau iklim tidak lagi menjadi suatu hal yang penting. Dengan aqidah Islamiah sahaja sudah cukup untuk membentuk suatu ummat. Sesuatu yang lain dari aqidah Islamiah tidak akan mampu untuk membina suatu ummat. Dalam Al-Quran Allah berfirman:

‫إﻧ َﺎ اﻟﻤﺆﻣ ُﻮن إﺧﻮة ٌ َ ْ ِ َ ‫ِ ﱠﻤ ْ ُ ْ ِﻨ

Sesungguhnya orang-orang Mukmin itu bersaudara. (S 49:10).

FirmanNya lagi

‫إن هﺬﻩ أ ﱠﺘﻜﻢ أﻣﺔ َاﺣﺪة وأ َﺎ رﺑﻜﻢ ْ ُ ‫ِ ﱠ َ ِ ِ ُ ﻣ ُ ُ ْ ُ ﱠ ً و ِ َ ً َ َﻧ َ ﱡ

Sesungguhnya inilah ummat kamu, ummat yang satu, dan Aku Tuhan kamu, maka sembahlah Aku. (S 21:92)


1.5 Islam adalah akhlak

Sebagaimana yang diterangkan oleh Al-Mursyid adalah bermaksud bahawa Islam mengambil berat soal akhlak. Pengambilan berat Islam terhadap akhlak amatlah jelas, kerana Al-Quran telah menyebutkan akhlak-akhlak yang baik, iaitu akhlak yang menjadi sifat-sifat orang mukmin.

Usul Dua Puluh Al-Quran menyebutkan sifat-sifat ini dengan cara memuji, menyukai dan menyeru agar berakhlak dengan sifat-sifat tersebut. Al-Quran telah memuji Rasulullah s.a.w. kerana akhlaknya yang tinggi, firman Allah

‫وإﻧﻚ ﻟ َﻠﻰ ﺧﻠﻖ ﻋ ِﻴﻢ ٍ ‫َِ ﱠ َ َﻌ ُُ ٍ َﻈ

“Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi-pekerti yang agung”. (S 68:4)

Dalam hadis yang mulia disebutkan

‫اﻧﻤﺎ ﺑﻌﺜﺖ ﻷ ﺕﻤﻢ م** رﻩ اﻷ ﺧﻼق

Saya (Rasul) hanyalah diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia’ Dan diriwayatkan dari Aisyah (r.a), sewaktu beliau menerangkan akhlak Rasulullah s.a.w.

Beliau telah berkata

‫ﺧﻠﻘﻪ اﻟﻘﺮان

Akhlak Rasulullah ialah Al-Quran’. Akhlak adalah mempunyai kedudukan yang menonjol dalam dakwah ikhwan dan ikhwan sentiasa mewajibkan diri mereka agar berakhlak dengan akhlak yang dituntut oleh Islam. Atas dasar ini amatlah salah mereka yang mengatakan bahawa, oleh kerana melihatkan ikhwan amat menitik beratkan soal-soal umum, seruan untuk berakhlak tinggi dan mulia adalah bertentangan dengan dasar ikhwan. Mereka yang menganggap demikian adalah salah kerana akhlak adalah merupakan sebahagian dari dakwah Islam. Amatlah tidak layak bagi ikhwan mengabaikan sesuatu yang dibawa oleh Islam.

Selain dari itu kesempurnaan amal adalah bergantung kepada kesempurnaan maknawi (batin) dan akhlak yang tinggi dan mulia adalah tergolong dalam pengertian maknawi yang akan membuahkan amal yang saleh. Adalah sia-sia kalau kita hanya memperbaiki lahiriah manusia dan menuntut mereka supaya melakukan amal saleh sedangkan kita membiarkan batinnya menjadi mangsa kepada akhlak yang keji.

Oleh yang demikian akhlak sepatutnya mendapat perhatian berat dan jiwa haruslah dididik dengan akhlak yang mulia. Akhlak tidak harus dibataskan dalam lingkungan sifat-sifat mulia yang telah diketahui umum seperti berbicara dengan lemah-lembut, manis muka dan rendah diri. Malah medan akhlak amatlah luas sebagaimana yang telah digambarkan oleh Aisyah sewaktu menerangkan akhlak Rasulullah s.a.w.

Akhlaknya adalah Al-Quran. Oleh yang demikian segala sifat-sifat yang mulia yang dituntut oleh Al-Quran adalah termasuk dalam pengertian akhlak. Sifat-sifat sabar, tetap pendirian, tabah, mulia diri, benar, menunaikan janji, tinggi himmah, ikhlas dan sifat-sifat yang lain adalah termasuk dalam akhlak yang tinggi dan mulia. Sifat-sifat yang bertentangan dengan sifat-sifat yang tersebut seperti keluh-kesah, hilang pertimbangan, ragu-ragu, munafik, hina-dina, dusta, penipu, riak, dan sifat-sifat keji yang lain adalah dituntut supaya ditinggalkan, dan membersihkan diri daripadanya.

Apabila diri telah bersih dari akhlak yang keji ini dan apabila diri telah terhias dengan akhlak yang tinggi dan mulia, seorang Islam akan mempunyai peribadi yang kuat, padu, mengutamakan yang baik, berpengaruh dalam hidup dan tabah dalam menghadapi kebatilan


Friday, September 5, 2008

Usul Isyriin & Keterangannya

ASAS PERTAMA: Islam adalah menyeluruh, mencakup semua bidang hidup; Islam adalah negara dan watan atau pemerintah dan ummat. Akhlak dan kekuatan atau rahmat dan keadilan. Pengetahuan dan undang-undang atau ilmu dan kehakiman. Kebendaan dan harta atau usaha dan kekayaan. Jihad dan dakwah atau tentera dan fikrah. Akidah yang benar dan ibadat yang sah.

1.1 Keterangan


Islam adalah agama Allah yang kekal, bersifat umum dan menyeluruh kerana Islam diturunkan untuk semua manusia, ini jelas dibuktikan oleh firman Allah:

‫و َﺎ أرﺳﻠ َﺎك إﱠﺎ َﺎﻓﺔ ﱢﻠ ﱠﺎس ﺑ ِﻴ ًا وﻧ ِﻳ ًا وﻟﻜﻦ أآﺜﺮ اﻟ ﱠﺎس َﺎ ﻳﻌﻠ ُﻮن َ ‫َﻣ َ ْ َ ْﻨ َ ِﻟ آ ﱠ ً ﻟ ﻨ ِ َﺸ ﺮ َ َﺬ ﺮ ََ ِ ﱠ َ ْ َ َ ﻨ ِ ﻟ َ َْﻤ
(28) “
Dan kami tidak mengutuskan kamu melainkan kepada ummat manusia seluruhnya sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi ingat”. (S 34: 28) Menyeluruh kerana Islam menghukum seluruh urusan hidup manusia, menghukum segala sesuatu yang dilakukan oleh manusia dan perkara yang bersangkut dengan apa yang mereka lakukan. Ini dibuktikan oleh firman Allah: (38)

‫ﱠﺎ ﻓﺮﻃ َﺎ ﻓﻲ اﻟﻜ َﺎب ِﻦ ﺵﻲء ٍ ْ َ ‫ﻣ َ ﱠ ْﻨ ِ ِﺘ ِ ﻣ

“Tiadalah kami alpakan sesuatu pun di dalam Al-Kitab” (S 6:38) dan firman Allah: (89)

‫وﻧﺰﻟ َﺎ ﻋﻠﻴﻚ اﻟﻜ َﺎب ﺕﺒ َﺎ ًﺎ ﱢﻜ ﱢ ﺵﻲء ٍ ْ َ ‫َ َ ﱠ ْﻨ ََ ْ َ ْ ِﺘ َ ِ ْﻴ ﻧ ﻟ ُﻞ

Untuk menjelaskan segala sesuatu”(S 16:89) Di atas dasar sifat-sifat Islam yang tetap dan tiada berubah inilah AlMursyid Hasan Al-Banna Rahimahullah telah berbicara dalam asas yang pertama ini untuk menjelaskan sebahagian dari perkara-perkara yang terkandung dalam Islam. Penjelasan yang dibuat oleh Al-Mursyid ini As-Syahid Hasan Al-Bana diperkuatkan lagi oleh Al-Quran, yang mana di dalam Al-Quran kita dapati ayat-ayat yang bersangkutan dengan hukum, ayat-ayat yang bersangkutan dengan sembahyang, ayat-ayat yang bersangkutan dengan mu’amalat, kehakiman dan seterusnya.

1.2 Islam adalah negara

Islam adalah negara, sebagaimana yang diterangkan oleh Mursyid adalah bermaksud bahawa Islam telah menyentuh hukum-hukum yang menitik beratkan persoalan negara. Islam bukanlah terbatas dalam lingkungan hubungan manusia dengan Allah, malah Islam juga menyusun hubungan antara sesama manusia, hubungan individu dengan jamaah, hubungan jamaah dengan jamaah yang lain. Jamaah ini pula memilih suatu sistem siasah yang didokong oleh negara, manakala negara pula mempunyai seorang ketua yang dikenal: dalam istilah fiqah sebagai imam atau khalifah. Islam telah menerangkan asas bagi sebuah negara, cara memilih khalifah, menerangkan hak individu terhadap negara, demikian juga hak negara terhadap individu.

Dalam zaman moden ini kajian dan perbincangan yang lengkap dalam persoalan negara dan hubungannya dengan individu adalah dibincangkan dalam undang-undang perlembagaan dan undang-undang perlembagaan adalah merupakan salah satu dari cabang undang-undang. Negara (daulah) menurut pandangan Islam adalah negara fikrah, fikrah Islamiah. Oleh itu daulah dalam Islam adalah daulah fikrah, bukan qaumiah, bukan jenis dan bukan iklim. Ketua negara dipilih melalui orang-orang Islam sesuai dengan syaratsyarat tertentu. Syarat-syarat ini tersimpul dalam dua sifat: kemampuan dan amanah. Tujuan dan perlantikan ketua negara ialah untuk melaksanakan syariat dan membimbing manusia untuk melakukannya. Kedudukan dan peranan individu dalam negara Islam amatlah menonjol dan berfungsi, tidak dipendap dan diabaikan. Individu adalah bertanggungjawab terhadap perjalanan negara agar tidak menyeleweng dan bertanggungjawab terhadap ketua negara agar beliau menunaikan kewajipannya. Atas dasar ini, individu adalah berhak mengawasi, memberi nasihat, memberi petunjuk dan mengkritik. Manakala pihak negara pula adalah bertanggungjawab terhadap individu, bertanggungjawab dalam memberikan jaminan hidup yang mulia kepada individu.

1.3 Islam adalah watan

Islam adalah watan, sebagaimana yang diterangkan oleh Al-Mursyid adalah bermaksud bahawa Islam telah menerangkan pengertian watan, dan watan bagi seorang muslim ialah semua negara Islam (Darul Islam). Yang dimaksudkan dengan negara Islam pula ialah: seluruh iklim yang dialami oleh orang Islam, kekuasaan dalam iklim tersebut adalah di tangan orang Islam dan mereka melaksanakan hukum-hukum Islam dalam iklim itu. Tiap-tiap individu muslim adalah berkewajipan mempertahankan dan menghalang musuh dari merampas Darul Islam. Kewajipan ini adalah merupakan hak sebuah Darul Islam terhadap seorang Muslim
.

Thursday, September 4, 2008

Usul Isyriin (Usul Dua Puloh)

Imam As-Syahid Hasan Al-Banna

MUQADDIMAH

Usul Isyriin yang ditulis oleh Ustaz Hasan Al-Banna ini adalah dianggap di antara tulisannya yang penting, kerana Usul Isyriin ini mengandungi beberapa perkara yang wajib dipercayai dan diketahui oleh tiap-tiap orang Muslim dan wajib diikuti dalam tindak-tanduknya; hubungannya dengan khaliqnya dan hubungannya sesama manusia.

Jadi kita kumpulkan beberapa huraian ringkas oleh As-Syahid Hasan Al-Banna yang dapat difahami seperti mana yang diterangkan oleh Al-Mursyid itu sendiri.

Dalam Usul Isyrin ini, ia menerangkan perkara-perkara yang tidak sepatutnya berlaku perselisihan pendapat (pertikaian), terutama dalam hal-hal yang berkenaan aqidah. Ia mesti difahami sebagaimana yang terdapat di dalam Al-Quran dan Sunnah An-Nabawiyah.

Semoga dengan penerangan ini setiap orang Muslim yang mengikuti syarahan ini akan memahami Islam sebagaimana ianya patut difahami tanpa menokok tambah ataupun mengurangkan sedikit pun dari apa yang telah diturunkan oleh Allah dan disampaikan oleh RasulNya s.a.w.

Demikian juga dalam Usul Isyriin ini, Hassan Al-Banna, Al-Mursyid Rahimahullah, menerangkan bahawa di dalam Islam ini terdapat hal-hal yang dibenarkan berbeza pendapat di samping perkara-perkara yang tidak boleh berbeza pendapat tadi. Semoga dengan ini setiap orang Muslim itu mengetahui di mana tempat-tempat yang ia boleh berbeza dan tidak merasa ganjil bila berhadapan dengan perbezaan pendapat seperti itu. Al-Mursyidul Am dalam penyusunan kitab-kitabnya adalah benar dan menepati sebagaimana yang telah diajarkan oleh Rasulullah s.a.w.

Walaupun demikian kita mesti ingat bahawa tidak ada orang yang maksum melainkan Rasul-rasulnya (a.s.). Kita berpesan kepada ahli-ahli Ikhwan agar membaca dan mengulangngulang buku ini sehingga ia bersebati dengan mereka. Kemudian apa-apa yang telah diketahui dan difahami daripada ajaran-ajaran Islam tersebut hendaklah diamalkan. Amalan itu pula hendaklah amalan yang membentuk jiwa dan membina peribadi dalam suasana Islam; kerana beramal dalam pembentukan peribadi adalah cara yang dapat membentuk jiwa. Inilah jalan yang dilalui oleh para sahabat Rasulullah yang mulia di mana mereka beramal dengan apa yang diketahui.

Semoga Allah SWT memberikan hidayahNya, meredhai dan memberikan pertolonganNya kepada semua ahli-ahli Ikhwanul Muslimin sehingga mereka teguh berkhidmat untuk agamaNya, dan semoga Allah mencucuri rahmatNya kepada Al-Mursyid dengan petunjuk dan kebaikan dan cintakan pengorbanan dan jihad.