Wednesday, November 12, 2008

Manusia & Masyarakat

Hai manusia! Sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, dan Kami jadikan kamu beberapa bangsa dan suku-suku bangsa, Supaya kamu mengenal satu sama lain. Sesungguhnya yang paling mulia di antara kamu dalam pandangan Allah
Ialah yang lebih bertaqwa (memilahara diri dari kejahatan).
Sesungguhnya Allah itu Maha Tahu dan Mengerti.

Terjemahan (English translation)

O Mankind! We created You from a single (pair)
Of a male and a female. And made you into Nations and tribes, that
Ye may know each other (Not that ye may despise Each other).
Verily The most honoured of you
In the sight of God
Is (he who is) the most
Righteous of you
And God has full knowledge
And is well acquainted
(with all things)

Al-Quran Surah XLIX - Al Hujurat 13-15


Sebagai sebuah cawangan HIKMAH atau BINA Sarawak yang telah lahir di tengah-tengah komuniti ilmu, mulanya di Lembah Pantai dan kemudiannya berpindah ke tengah-tengah pusat Multi-Media Super Corridor Malaysia HIKMAH WP ingin memulakan satu ruangan khas yang mengajak anggota ummah Islam yang prihatin di seluruh Malaysia untuk membincangkan isu-isu pokok yang menyentuh masyarakat dan budaya masyarakat Islam di Malaysia pada hari ini. Kami di HIKMAH WP ingin mengajak dan mengalu-alukan penyertaan teman-teman dari cawangan-cawangan HIKMAH yang lain di negeri Sarawak untuk turut serta membicarakan isu-isu pokok yang menyentuh masyarakat Islam di negeri Sarawak khasnya, dan Malaysia amnya. Kami di HIKMAH WP yakin HIKMAH sudah mempunyai tenaga mahir yang mencukupi dan terlatih dalam pelbagai bidang untuk membincangkan isu-isu yang melibatkan kepentingan kita bersama. Selama ini komuniti Islam di negeri Sarawak hanya mendengar rakan-rakan senegara berceramah kepada mereka. Kami di HIKMAH WP ingin merubah tradisi itu. Kami ingin kembali dan menghidupkan semula satu amalan dan tradisi yang telah dimulakan oleh pengasas pertubuhan kami iaitu YBhg Tun Datuk Patinggi Abdul Rahman Yaakub semasa beliau memimpin BINA SARAWAK dahulu untuk turut berceramah sambil kita mendiagnosa secara rasional punca dan penyebab kepada pelbagai masalah yang dihadapi oleh seluruh rakyat Malaysia.
Semua rakyat Malaysia yang telah terdidik pada tahun 1970an dahulu masih ingat bagaimana YAB Tun Rahman Yaakob semasa menjadi Menteri Pendidikan Malaysia pada akhir tahun 1960an telah dengan berani dan tegas membuat keputusan untuk menubuh dan menjadikan penubuhan Universiti Kebangsaan satu realiti dalam keadaan penduduk Melayu di Semenanjung Malaysia masih ragu-ragu, kurang yain dan kurang pasti sama ada universiti yang beraliran Bahasa Melayu itu nanti berjaya melahirkan graduan Melayu dan mampu meletakkan Bahasa Melayua sebagai satu bahasa ilmu yang boleh digunakan di peringkat antarabangsa. Dalam keadaan negara Malaysia kian haru-biru, sudah tiba masanya kita ummat Islam di Malaysia saling dengar mendengar ceramah dari satu dan yang lain supaya kita saling manfaat dan manfaati supaya kita tidak dituduh sebagai manusia yang hanya pandai mengajar tetapi tidak pandai belajar. Kita di HIKMAH WP mahu supaya pandangan kita sama-sama diketahui supaya pandangan kita tidak berat sebelah, sesuai dengan ajaran Islam supaya kita saling dengar mendengar nasihat menasihati dan lebih-lebih lagi belajar dan mempelajari.
dari
Pengerusi HikmahWP
A.H.Awang Mois

No comments:

Post a Comment