Monday, April 27, 2009

Menjelang Sambutan 40 Tahun BINA-HIKMAH oleh YAB KM

Antara tanggal 27 April 2009 dan 26 Mei 2009 ahli-ahli kommuniti HIKMAH SARAWAK di seluruh Malaysia mempunyai kira-kira empat minggu lagi untuk turut serta dalam Majlis Pelancaran Sambutan 40 Tahun BINA-HIKMAH oleh YAB KM Sarawak di Petra Jaya, Kuching, Sarawak. Pihak pentadbiran HIKMAH telah mengatur beberapa acara yang akan diadakan untuk majlis tersebut dan tiap-tiap bahagian/cawangan HIKMAH di seluruh Malaysia telah dijemput untuk turut serta dalam acara-acara yang diadakan kelak.

Sungguhpun HIKMAH SARAWAK telah menghadapi pelbagai dugaan dan cabaran dalam perjalanannya laporan-laporan yang telah disiarkan oleh Bahagian2 Hikmah Sarawak di seluruh negeri Sarawak menunjukkan bahawa HIKMAH SARAWAK masih aktif dan cukup giat dalam beberapa usaha dakwah dan pendidikan di peringkat TADIKA. Di peringkat HIKMAH PUSAT pihak pentadbiran sedang mengatur rancangan untuk menghidupkan pusat latihan dakwah HIKMAH SARAWAK di sebuah kawasan yang berdekatan dengan Bandaraya Kuching.

Selain itu pihak pentadbiran juga sedang mengatur satu projek yang dinamakan sebagai Dakwah Kembara HIKMAH sedikit masa. Projek "Dakwah Kembara" ini adalah satu program yang bercorak multi-dimensional dan melibatkan pelbagai pihak. Projek seperti ini pernah dibincangkan oleh AJK PUSAT HIKMAHWP dalam satu perjumpaan yang tidak formal pada awal tahun 2009. Kita berharap beberapa orang AJK HIKMAHWP yang telah menyatakan minat pada perjumpaan informal pada bulan Februari 2009 akan bersedia untuk mengikuti projek yang akan diadakan di Sarawak sedikit masa lagi.

Kita berharap sebelum pihak HIKMAH PUSAT mengadakan program tersebut Bahagian/Cawangan Hikmah di seluruh negara akan dimaklumkan tentang beberapa cadangan tarikh yang sesuai untuk diadakan program tersebut supaya ramai ahli HIKMAH SARAWAK di seluruh Malaysia dapat turut serta. Dalam mesyuarat MT yang telah diadakan pada 3-4 April 2009 baru-baru ini pihak YDP Tan Sri Datuk Amar Haji Abdul Aziz telah menyeru supaya semua AJK MT turut serta. Kita berharap semua AJK MT dan ahli-ahli lain menyambut baik seruan YDP Tan Sri Datuk Amar kita.

oleh
Dr A.H. Awang Mois
BSB

No comments:

Post a Comment